
Gdy dysponujesz budżetem w okolicach 5000 zł, możesz oczekiwać znacznie więcej niż w przypadku aparatów budżetowych, a jednocześnie stajesz przed szeroką gamą propozycji, z których każda kusi czymś wyjątkowym. Wybierając nowy aparat w cenie do 5000 zł, zastanów się, jakie funkcje są dla Ciebie istotne. Czy najważniejszy będzie format matrycy, wbudowana stabilizacja, szybkość i skuteczność autofocusa oraz opcje rozpoznawania i śledzenia obiektów, rozbudowana funkcjonalność nagrywania wideo 4K, a może jakość wykonania, styl i funkcjonalność. Aby ułatwić wybór, mamy dla Ciebie kilka interesujących propozycji.
- Nikon Z fc z obiektywem Nikkor DX
- Canon EOS R10 z obiektywem RF-S
- FujiFilm X-S20 z obiektywem Fujinon XC
- Nikon Z5 z obiektywem Nikkor Z
- Obiektywy stałoogniskowe na dobry początek
- Podsumowanie
Nikon Z fc z obiektywem Nikkor DX 16-50mm f/3.5-6.3 VR
Nikon Z fc to idealny wybór dla tych, którzy cenią sobie wysoką jakość wykonania i unikatowy design nawiązujący do konstrukcji analogowych z początku lat 80. Jego zaawansowane możliwości fotograficzne i wideo, w połączeniu z klasyczną ergonomią, sprawiają, że jest to doskonały aparat zarówno do codziennego użytku, a jednocześnie stylowy gadżet, który podkreśli Twoje przywiązanie do historii fotografii.
Wewnątrz Z fc znajdziemy matrycę CMOS formatu DX (APS-C) o rozdzielczości 20,9 Mpix, która w połączeniu z przetwarzaniem obrazu Expeed 6 zapewnia wysoką jakość zdjęć, zakres czułości do 51200 ISO i tempo zdjęć seryjnych do 11 klatek na sekundę.
Pomimo klasycznego wyglądu, Z fc posiada zaawansowany 209-punktowy system AF z pełnym śledzeniem obiektów i wykrywaniem oczu. Układ zapewnia wysoką dokładność zarówno w zdjęciach, jak i wideo, nawet podczas nagrywania w 4K. Niestety brak stabilizacji obrazu w korpusie sugeruje korzystanie ze statywu, gimbala lub stabilizowanego obiektywu VR do uzyskania idealnie płynnych ujęć.
Nadpróbkowane wideo 4K / 30p charakteryzuje się dobrą płynnością i szczegółowością. Aparat obsługuje transmisje na żywo i jako pierwszy model w ofercie Nikona posiada dotykowy obracany ekran LCD. Wejście na zewnętrzny mikrofon pomoże uzyskać lepszą jakość dźwięku, ale brak wyjścia słuchawkowego uniemożliwia jego monitorowanie.
Jeśli przekonują Cię możliwości Z fc, a nie jesteś fanem stylu retro, wśród propozycji Nikona znajdziesz bliźniaczo podobny pod względem specyfikacji model Z50.
Canon EOS R10 z obiektywem RF-S 18-45 mm f/4.5-6.3 IS STM
Canon EOS R10 to wszechstronny aparat bezlusterkowy, który stanowi doskonałe połączenie nowoczesnej technologii i funkcjonalności, co czyni go idealnym wyborem dla szerokiego spektrum fotografów i filmowców, od amatorów do zaawansowanych entuzjastów.
EOS R10 wykorzystuje matrycę CMOS APS-C o rozdzielczości 24,2 Mpix, sterowaną przez znany z profesjonalnych modeli procesor DIGIC X, co zapewnia wysoką jakość obrazu z dobrym zakresem tonalnym i szczegółowością, niski poziom szumu oraz szeroki zakres dostępnych czułości, sięgający aż 32 000 ISO.
Najmocniejszą stroną R10 jest autofocus, zaawansowany system Dual Pixel CMOS AF II jest ekstremalnie szybki i dokładny, a tryby śledzenia i wykrywania obiektów są proste w użyciu i bardzo skuteczne.
EOS R10 oferuje możliwość nagrywania filmów w rozdzielczości 4K / 60p oraz Full HD / 120p klatek na sekundę, co pozwala na tworzenie płynnych i szczegółowych ujęć. Dużym udogodnieniem dla miłośników social mediów jest tryb nagrywania wideo w pionie – to idealne rozwiązanie do nagrywania materiałów gotowych do publikacji w wielu najpopularniejszych serwisach. Niestety aparat nie posiada stabilizowanej matrycy, optyczna stabilizacja będzie dostępna tylko z obiektywami z OIS, a podczas filmowania można korzystać z elektronicznego systemu Movie Digital IS.
Canon EOS R10 jest wyposażony w intuicyjny interfejs, wygodny joystick do wyboru punktów AF, znakomicie rozplanowane menu oraz elektroniczny przewodnik po funkcjach, który szybko wprowadzi użytkownika w podstawowe aspekty fotografii i pomoże zapoznać się z różnymi funkcjami aparatu, wyświetlając krótkie opisy trybów fotografowania, ustawień czy efektów.
FujiFilm X-S20 z obiektywem Fujinon XC 15-45 mm f/3.5-5.6 OIS PZ
FujiFilm X-S20 to kompaktowy bezlusterkowiec z zaawansowaną matrycą APS-C X-Trans CMOS 4 o rozdzielczości 26,1 Mpix i efektywną 5-osiową stabilizacją obrazu IBIS.
X-S20 wyróżnia się również szybkim i precyzyjnym autofokusem z technologię uczenia maszynowego Deep-Learning AI i precyzyjnym, automatycznym wykrywaniem różnorodnych obiektów, co czyni go idealnym do fotografowania dynamicznych scen, od szybkiego ruchu ulicznego po emocjonujące chwile sportowe.
Tym, czego nie spotkamy u konkurencji, są unikatowe tryby symulujące wygląd klisz fotograficznych produkowanych przez FujiFilm, takie jak Provia, Velvia czy Astia.
Równie imponująco prezentuje się funkcjonalność wideo aparatu X-S20 – od intuicyjnych trybów dla vlogerów, nagrywania 6.2K / 30p w 10-bitowej palecie kolorów, przez DCI 4K i 4K, możliwości stosowania płaskich profili F-Log, po zapis w 12-bitowym formacie Apple ProRes RAW na zewnętrznych rejestratorach Atomos. Na korzyść X-S20 przemawia też zasilanie, akumulator aparatu jest identyczny jak w dwukrotnie droższych, profesjonalnych modelach i pozwala na wykonanie niemal 900 zdjęć.
Nikon Z5 z obiektywem Nikkor Z 24-50 mm f/4-6.3
Nikon Z5 należy do najbardziej przystępnych cenowo aparatów z matrycą pełnoklatkową. Wykorzystano w nim identyczny jak w półprofesjonalnym modelu Z6 II sensor CMOS o rozdzielczości 24,3 Mpix i procesor Expeed 6. Matryca FF jest 1,5 razy większa od APS-C i przy takiej samej rozdzielczości charakteryzuje się mniejszym zagęszczeniem i większym rozmiarem pikseli co pozytywnie wpływa na rozpiętość tonalną, zmniejszenie szumów w obrazie i szerszy zakres czułości, w przypadku Z5 sięgający 51200 ISO.
Z5 jest świetnym wyborem dla osób skupionych głównie na zdjęciach. Oczywiście aparat rejestruje wideo 4K / 30p, jednak nie znajdziemy tu płaskich profili kolorystycznych, zapisu UHD / 60p czy formatu RAW. Również system AF, choć bardzo dokładny, nieco ustępuje konkurencji szybkością i skutecznością śledzenia. W aparacie zastosowano 5-osiowy mechanizm stabilizacji matrycy współpracujący z optyczną stabilizacją VR w obiektywach Nikkor.
W swoim segmencie cenowym Nikon Z5 nie ma sobie równych pod względem jakości wykonania. Jako jedyny posiada w pełni metalową obudowę wykonaną z lekkiego stopu magnezu. Uszczelniona konstrukcja zwiększa odporność na wilgoć, deszcz i pył, dając dużą swobodę podczas fotografowania w plenerze. Z5 oferuje również dwa sloty na karty pamięci SD, co zwiększa elastyczność i bezpieczeństwo przechowywania danych.
Obiektywy stałoogniskowe na dobry początek
Warto również zwrócić uwagę na obiektywy, które mogą znacznie rozszerzyć możliwości wybranego aparatu. Nawet niedroga optyka stałoogniskowa w porównaniu do kitowych zoomów zapewni znacznie wyższą jasność (f/1.8-f/2) ułatwiającą fotografowanie w trudnych warunkach oświetleniowych, mniejszą głębię ostrości i bardziej atrakcyjne rozmycie tła (bokeh), co jest szczególnie cenione w portretach i fotografii artystycznej.
Stałogniskowe obiektywy zazwyczaj oferują wyższą ostrość i lepszą jakość obrazu. Praca ze stałkami uczy świadomej kompozycji kadru. Fotograf musi aktywnie poruszać się w przestrzeni, by uzyskać pożądany kadr, co prowadzi do lepszego zrozumienia perspektywy i kompozycji. W ofercie producentów bez trudu można znaleźć kilka ciekawych propozycji w bardzo przystępnych cenach.
Nikon Nikkor Z 40 mm f/2 występuje w dwóch wariantach, z nowoczesnym wzornictwem dopasowanym do aparatów Z30, Z50 czy Z5 oraz w wersji SE (Special Edition), dopasowanej do retro stylistyki Nikona Z Fc. Dwa elementy asferyczne wpływają na bardzo dobrą rozdzielczość, kontrast i odwzorowanie kolorów, a uszczelniona konstrukcja umożliwi swobodne fotografowanie nawet w lekkim deszczu.
Canon RF 50 mm f/1.8 STM oferuje solidną optykę z elementem asferycznym PMo i rewelacyjny stosunek jakości do ceny, co czyni go atrakcyjnym wyborem dla fotografów na każdym poziomie zaawansowania.
FujiFilm Fujinon XC 35 mm f/2 to z kolei ciekawa propozycja, łącząca wysoką ostrość i doskonałe odwzorowanie barw, wewnętrzne ogniskowanie IF oraz szybki i cichy AF wykorzystujący krokowy silnik oraz wyjątkowo małe rozmiary i wagę, tak przydatne w fotografii ulicznej.
Podsumowanie
Wybór aparatu do 5000 zł zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji użytkownika. Warto zastanowić się, jakie funkcje są dla nas kluczowe – czy zależy nam na kompaktowych wymiarach, stylowej formie, ciekawych trybach ułatwiających fotografowanie, cyfrowych filtrach czy rozbudowanych możliwościach wideo. Prezentowane aparaty to na pewno jedne z najciekawszych opcji i bez wątpienia mogą zaspokoić różnorodne potrzeby wymagających entuzjastów fotografii i filmowania.