
Viltrox AF 16 mm f/1.8 Nikon Z to uniwersalny obiektyw szerokokątny przeznaczony do aparatów pełnoklatkowych (DF - Digital Full Frame) systemu Nikon Z. Znakomicie sprawdza się zarówno w fotografii, jak i filmowaniu, oferując imponującą jakość obrazu w połączeniu z kompaktową konstrukcją i przystępną ceną.
- Zaawansowana konstrukcja optyczna
- Różnica między soczewką ED a zwykłą
- Jasny szerokokątny obiektyw
- Obiektyw do filmowania
- Ekran LCD i przyciski funkcyjne
- Solidna konstrukcja
Viltrox AF 16 mm f/1.8 – zaawansowana konstrukcja optyczna
Obiektyw Viltrox AF 16 mm f/1.8 posiada zaawansowaną konstrukcję optyczną, składającą się z 15 soczewek ułożonych w 12 grupach. Wśród nich są 4 elementy ED (Extra-low Dispersion) i 3 soczewki asferyczne. Taka konfiguracja zapewnia wyjątkową ostrość i redukcję aberracji chromatycznych, co pozwala osiągnąć wysoką jakość zdjęć. Dużą zaletą jest płaska konstrukcja frontowej soczewki, która umożliwia stosowanie klasycznych filtrów o średnicy 77 mm.
Czym różni się szkło ED od zwykłej soczewki
Światło widzialne składa się z różnych długości fal. Idealna soczewka skupia je w jednym punkcie, ale zwykłe soczewki działają jak pryzmaty, rozszczepiając światło i powodując aberrację chromatyczną (kolorowe obwódki wokół jasnych obiektów, zwłaszcza przy dużym powiększeniu).
Soczewki achromatyczne redukują te zniekształcenia dla dwóch długości fal (np. czerwonej i niebieskiej), ale inne fale, jak zielona, pozostają nieskorygowane, tworząc widmo wtórne. Szkło ED ma bardzo niską dyspersję, co pozwala lepiej skupić różne długości fal światła w jednym punkcie, minimalizując te zniekształcenia i zapewniając wyraźny, bardziej naturalny obraz.
Jasny szerokokątny obiektyw do Nikona Z
Przysłona f/1.8 to jeden z najważniejszych atutów tego obiektywu. Dzięki niej możliwe jest fotografowanie nawet w słabych warunkach oświetleniowych, np. w pomieszczeniach. Zakres przysłony od f/1.8 do f/22 daje dużą elastyczność w kontrolowaniu głębi ostrości i ilości światła wpadającego na matrycę. 9-listkowa przysłona tworzy piękne, okrągłe rozmycie tła (bokeh) przy otwartej przysłonie, idealnie nadając się do portretów i zdjęć o płytkiej głębi ostrości.
Viltrox AF 16 mm f/1.8 Nikon Z – idealny obiektyw do filmowania
Sercem autofokusa jest cichy silnik STM (Stepping Motor) oraz system wewnętrznego ogniskowania. Obiektyw doskonale radzi sobie z płynnym podążaniem za ruchomym obiektem, zapewniając ostre ujęcia także w dynamicznych scenach. Cichy autofocus to kolejny atut podczas filmowania. Eliminuje niepożądane dźwięki i pozwalając skupić się na rejestrowaniu czystego dźwięku otoczenia. Co ważne, Nikon nie ogranicza prędkości zdjęć seryjnych dla obiektywów innych producentów, więc Viltrox AF 16 mm f/1.8 pozwala w pełni wykorzystać możliwości aparatu w tym zakresie. Lekka konstrukcja obiektywu doskonale sprawdza się podczas tworzenia vlogów, zapewniając komfort użytkowania i mobilność.
Ekran LCD i przyciski funkcyjne FN – funkcjonalność na wyciągnięcie ręki
Obiektyw posiada dodatkowe funkcje, nieczęsto spotykane w obiektywach z tej półki cenowej. Ekran LCD o rozdzielczości 160x80 prezentuje aktualną odległość do fotografowanego obiektu i wartości przysłony, ułatwiając kontrolę nad ostrością. Dwa przyciski funkcyjne FN zwiększają wygodę użytkowania, co czyni go bardziej intuicyjnym w obsłudze i dostosowanym do indywidualnych potrzeb fotografa. Natomiast pierścień regulacji przysłony zapewnia płynną i precyzyjną kontrolę nad ekspozycją, zarówno w trybie manualnym, jak i automatycznym.
Viltrox AF 16 mm f/1.8 – solidna konstrukcja gotowa na każdą przygodę
Obiektyw jest uszczelniony gumową uszczelką przy mocowaniu bagnetowym, co zapewnia ochronę przed kurzem i wilgocią. Jest to szczególnie ważne podczas pracy w trudnych warunkach terenowych. Mimo solidnej konstrukcji jest też zaskakująco lekki (565 g). Port USB-C do aktualizacji oprogramowania to praktyczne rozwiązanie, umożliwiające łatwe utrzymanie obiektywu w najnowszej wersji.
Viltrox AF 16 mm f/1.8 – stosunek jakości do ceny
Obiektyw oferuje naprawdę imponującą jakość obrazu za cenę znacznie niższą niż porównywalne modele czołowych producentów. Oczywiście, jak w każdym obiektywie, są obszary, które mogłyby działać lepiej. Przy otwartej przysłonie może pojawić się lekka winieta, jednak łatwo można ją skorygować w oprogramowaniu do edycji zdjęć. Przy mocno przymkniętej przysłonie problemem może stawać się dyfrakcja. Obiektyw nie posiada też wbudowanej stabilizacji obrazu, co może być utrudnieniem przy fotografowaniu z długim czasem otwarcia migawki. Jednak, patrząc na całokształt – jeśli chce się mieć naprawdę dobry obiektyw i to bez rozbijania banku – warto go rozważyć.